Eerste week Kaapverdië - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Bart Meijering - WaarBenJij.nu Eerste week Kaapverdië - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Bart Meijering - WaarBenJij.nu

Eerste week Kaapverdië

Door: Bart Meijering

Blijf op de hoogte en volg Bart

20 November 2012 | Kaap Verdië, Praia

Beste lezer,

Inmiddels een week op de prachtige Kaapverdische eilanden. De reis begon op zaterdagochtend om 6:30. Rond 11:30 lokale tijd ben ik geland op het eerste eiland Sal. Hier bleek dat de tickets voor de door vlucht op waren, dus moesten we een nacht blijven. Sal heeft prachtige witte stranden en een heerlijke temperatuur. Eenmaal op Sal hebben we besloten om de 18e terug te vliegen vanuit Santiago naar Sal om daar te gaan surfen en duiken.

Door door vlucht was op zondagavond. We kwamen aan op het vliegveld van Santiago en de contactpersoon die ons zou komen ophalen 'kon' niet dus werden we door een busje naar onze accommodatie gebracht. Eenmaal op de accommodatie aangekomen bleek de elektriciteit niet te werken. Geen lekkere binnenkomer omdat je in een onbekend huis, onbekende buurt, onbekende stad en onbekend land bent binnen gekomen. Gelijk gaan slapen want de volgende ochtend zou de elektriciteit gerepareerd worden, was beloofd. De volgende ochtend wakker en gelijk boodschappen gedaan om wat te kunnen eten. Tegelijk de buurt een beetje verkend.

Toen we terug kwamen van boodschappen doen bleek de elektriciteit het nog steeds niet te doen. Daarop hebben we onze contactpersoon gebeld die goed Engels zou spreken, niet dus, gebeld met de vraag wanneer dit wel gerepareerd wordt. Daarop werden we terug gebeld door iemand die verantwoordelijk is voor de verhuur van de appartementen. Deze heeft gelijk alles in werking gezet om het te laten maken. Top! Daarnaast zijn er een paar andere mankementen zoals kapotte kastdeuren, ontbrekende douchegordijnen, ontbrekende pannen en WiFi geregeld.

De volgende dag bleek echter het water op te zijn dan wel niet meer te werken. Nogmaals gebeld en dit was, gelukkig, vrij snel gerepareerd.

Doordat de contactpersoon slecht Engels spreekt en op het eerste contactmoment niet aanwezig was hebben wij deze Sergio nog niet mogen ontmoeten. Hijzelf heeft dan ook geen verder contact met ons opgenomen en wanneer we hem bellen wordt er niet opgenomen of teruggebeld. Daarop hebben wij besloten de eerste week te acclimatiseren en de stad Praia te verkennen. We zijn naar het strand geweest waar er prima gesnorkeld kan worden. Verder zijn we naar een lokale markt geweest waar 0,0 toeristische kraampjes zijn, maar puur bevolking. Prachtig om te zien hoe dat hier gaat. Hier hebben we heerlijk verse spullen gekocht voor het eten.

Voor de toekomst zijn we aan het kijken om elk weekend een eiland te bezoeken. Ligt natuurlijk aan de kosten en dergelijk maar we willen wel zoveel mogelijk uit deze reis halen, natuurlijk. Aankomende weekend gaan we naar Tarafall, een stad op het eiland Santiago waar het prachtig schijnt te zijn. De komende weekend willen we kijken of we Boavista, Fogo en Soa Vincente kunnen bezoeken. Op Boaviste schijnt het duiken adembenemend te zijn met haaien, walvissen en veel meer zeeleven. Op Fogo kan je een vulkaan beklimmen om na afloop de vulkaan af te rennen. Dit schijnt een fantastische ervaring te zijn. Mocht je interesse hebben dan moet je even kijken op Google naar 3 op Reis Kaapverdië.

Verder zijn we deze week ook begonnen met de opdracht, het in kaart brengen van het openbaar vervoer op Santiago. Dit kan wat ons betreft ook zonder de contactpersoon.
Wat ons in eerste instantie al op viel is dat er veel, maar dan ook veel taxi's rijden. Dit gaat we verder uitzoeken. Wie is de eigenaar, werkt ieder voor zich, waarom zijn er geen taxi standplaatsen etc. Genoeg vragen waar we de komende weken antwoord op gaan zoeken.

Dit was het verslag voor nu. Graag tot de volgende;)!

Bart

• 21 November 2012 - 00:48

Marcel:

Als je de kans hebt, ga naar St. Antao
    (eerst naar S. Vicente en dan een uurtje met de boot naar St. Antao)

• 22 November 2012 - 23:43

Mama:

Hoi Bartje,

Ik lees jou verhalen ook via onze eigen mail,maar dit is ook leuk.
    Kunnen je vrienden in ieder geval zien dat jouw moedertje je best wel een beetje mist:
    minder was,minder eten koken,olly vaker uitlaten etc.Wat over blijft is zeeen van tijd!!!!!

Apie,geniet van deze bijzondere tijd,die je maar een keer kunt beleven.

Enzo te lezen kunnen jullie problemen goed oplossen.Mag wel op jullie niveau,
    Veel plezier komend weekend,doe geen al te gekke dingen en groet aan allemaal.

Voor jou een dikke zoen mama en papa en een knuffel van olly

• 23 November 2012 - 17:58

Ine En Hans:

Hallo Bart,

Wat een prachtig begin van jullie reis, geen electriciteit, geen water, eerst geen eten: we dachten dat je op de maan was geland. Een reisburo zou het niet beter hebben kunnen doen. Van je moeder hadden we al een mailtje gekregen dat alles wat trager op gang komt op dat eiland.
    Bart heel veel succes met je opdracht en geniet van alles wat de omgeving je biedt.
    Veel groetjes van ons.

• 26 November 2012 - 13:11

Bart Meijering:

Hoi Hans en Ine,

Haha ja het was wel even wennen maar daardoor ook een leuke en leerzame ervaring. Nu is alles geregeld en kunnen in alle rust aan de opdracht werken en genieten van het weer.

Bedankt!

• 01 December 2012 - 17:50

Hans Jorna:

OOOOOOOEEEEEEEPPPPPPPSSSSSSS,

Niet goed gekeken, zie het nu wel staan.

gr. Hans

• 22 Augustus 2014 - 13:20

Monique:

Hallo Bart,

Ik wil in december naar Santiago Kaapverdie. Kun jij mij laten weten hoe het zit met het openbaarvervoer op Santiago. Jij hebt het onderzocht begrijp ik. Of heb je echt een huurauto nodig (en zo ja bij wie huur je die) om het eiland te verkennen.
    Ik zie je antwoord met belangstelling tegemoet. Monique